Onze kernwaarden:
Betekenisvol
Wij vinden het belangrijk, dat ons onderwijs b
betekenisvol wordt ingericht.
Onze kinderen, ouders en team willen van betekenis zijn door samen te werken aan het
versterken van ons onderwijs, door het spelen, leren en doen. Hiervoor gebruiken wij het
thema werkplan. In dit plan worden de doelen vanuit ons pedagogische en didactisch
aanbod, aan de hand van het thema, binnen het leren, spelen en doen vormgegeven.
Eigenaarschap
Onze focus heeft het vergroten van de eigenaarschap, leerkracht, kind en ouder. Door
samen het onderwijs in te richten voelt iedereen zich betrokken bij de school en het
onderwijs. Vanuit deze betrokkenheid kom je samen tot bloei en ontwikkeling.
Op De Wending werken we met het team vanuit de principes van de Professionele
Leergemeenschap (PLG). We maken gebruik van elkaars talenten en expertises. We zijn er
trots op dat onze leerkrachten zich verantwoordelijk voelen voor implementatie van onze ambitiedoelen.
Daarnaast mogen kinderen meedenken, meepraten en worden medeverantwoordelijk
gemaakt voor hun eigen ontwikkeling. Niet alleen in de klas maar ook op schoolniveau. De
leerlingenraad denkt mee over de grote thema’s, zoals het bevorderen van een goed
pedagogisch klimaat, activiteiten bedenken rondom de Gezonde School en zoeken we de
verbinding tussen de ouderen en jongeren in de wijk. Ook ouders participeren op verschillende niveaus: pedagogisch, organisatorisch en
democratisch.
Verbinding
De Wending is gericht op relatie en samenwerking. We zoeken voortdurend de verbinding
met het kind, de ouder en de omgeving.
We hebben ook goed contact met andere instanties, externen en vakdocenten. Hierbij
speelt een duidelijk en oprechte communicatie een belangrijke rol. We zijn er trots op dat we
de tijd nemen om de dialoog te voeren.
Onze ambitie:
De afgelopen jaren hebben wij geïnvesteerd in het professionaliseren van ons onderwijs en
organisatie. In samenwerking met kinderen en ouders werken we aan onze onderwijskwaliteit.
Door het team eigenaarschap te geven voor alle beleidsdoelen creëren wij een breder
draagvlak om onze ambities tot een succes te maken. De kwaliteit van ons onderwijs zit
namelijk in mensen en we hebben ervoor gekozen om deze kwaliteiten te benutten en in te
inzetten. Daarmee hebben we onze kernwaarden betekenisvol, eigenaarschap en
verbinding naar een hoger plan getrokken.
Onze ambitie is om van leerkracht-/ methode gestuurd onderwijs toe te werken naar
kindgericht onderwijs. Hierbij is het vergroten van eigenaarschap op leerkracht-, kind- en
ouder-niveau onze focus.
Hierbij richten we ons de komende schooljaren op:
* Verdere inrichting en professionalisering van onze professionele leergemeenschap,
door te werken met een MT, stuurgroep, leerteams en specialisten;
* Versterken van pedagogische & didactische vaardigheden van de leerkrachten
gericht op de diversiteit tussen kinderen;
* Eigenaarschap van leerlingen en ouders vergroten d.m.v. werken met leerlijnen, het
voeren van reflectieve gesprekken en leerkracht-kind-oudergesprekken;
* Inzet specialisten op de inhoud d.m.v. werksessies: kennisdeling, gezamenlijke
voorbereidingen van thema’s en lessen;
* Betrokkenheid en participatie van ouders vergroten d.m.v. ouderklankbord sessies/
achterbangesprekken (i.s.m. MR-OV), het voeren van leerkracht-kind-oudergesprekken;
*Verder inrichten van spelen, leren doen, door doelgericht te werken en spelen aan
de hand van thema’s;
*De brede ontwikkeling, door aanbod van Cultuuronderwijs, gericht op creativiteits- en
sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsonderwijs.